Spis mere og tab dig

Jeg sidder og stirrer på forsiden af et Iform-blad. Et af de issues jeg købte, for at se om indholdet var det samme som altid. Og jeg kommer ikke over den “fængende” eller “lokkende” overskrift: “Spis mere og tab dig”. Det kan da ikke passe, så jeg kigger en ekstra gang.. og som en grafisk fidus er der indsat “af det rigtige” med meget lille skriftstørrelse – så den virkelig overskrift hedder “Spis mere af det rigtige og tab dig”.

Uanset hvad, “Spis mere og tab dig”! betyder underforstået, at normalt skal man spise mindre for at tabe sig, og altså lide afsavn. Det betyder også at sunde (?) kvinder, der læser Iform, ønsker at kunne spise mere, og stadigt at holde den slanke linje eller tabe sig.

Det er da bare for skørt – Inden i bladet står der blandt andet, at det er videnskabeligt bevist, at man bliver mere mæt af en appelsin, end af en banan. Men jeg har vidst ikke været med til den undersøgelse, for det gælder ikke mig. Hvis det er en banan jeg har lyst til, så er den jeg spiser – jeg elsker bananer, hvorfor skulle jeg dog spise en appelsin? Fordi den mætter mere? Bliver jeg lige så tilfredsstillet, når det er bananen jeg hungrer efter?

Iform publicerer endda et mæthedsindeks – så nu kan du jo bare spise løs – og blive mæt, sådan rent “videnskabligt”…

Jeg er skamfuld over at have købt bladet – som er så fuld af forvirrende nonsens – man alligevel ikke kan bruge til noget. Ikke så underlig folk ikke kan finde ud af, hvad der er sundt eller ej.

About Nina

Jeg skriver fuldstændig uperfekt om snarveje og vildfarelser til det gode liv. Uddannet cand.alt. i læring og forandringsprocesser og proffessionsbachelor i ernæring, sundhed og ekspert på mindre og mindre. Vis alle indlæg af Nina

Skriv et svar

