Gadgets til potensen I

…og historien om hvordan jeg blev fan af hvidkål (!)

Jeg har aldrig brudt mig særligt om hvidkål, i hvert fald har jeg sjældent selv, disket op med hvidkåls-holdige retter. Den er tung at slæbe med hjem, den fylder i køleskabet, man skal bruge kræfter til at skære den over og når man opvarmer den så stinker den lidt af prut. Onde tunger siger desuden at man får luft i maven af den – men det får man, når man dovent sluger maden, og undlader at bruge mekanikken i munden, så spytenzymerne kan komme til.

Så…, en vakker dag investerede jeg mine få sparepenge i en smart foodprocessor. Det var en af de der “god til prisen”-test maskiner, ikke specielt dyr, fylder ikke særligt meget på køkkenbordet, har vundet en eller anden fancy design-konkurrence, og så kan den snitte, rive og hakke alt jeg kommer i, på få sekunder – hvilken luksus!

Fotograf: Nina Hanslien

Ja, jeg kan snitte og blende!

For at kunne bruge snittefunktionen, skal jeg også have noget velegnet mad jeg kan smide i den, så en anden god dag, kom jeg til at slæbe et 3 kg’s  hvidkålshoved for en 10’er med hjem (- meget sund mad for få penge). Det tog mig toppen 5 minutter at lave en fantastisk hvidkålssalat med min nye luksus-gadget. Og på nærmest mirakuløst vis var min negative holdning til den, tidligere så besværlige hvidkål, forvandlet til begejstring: knasende sprød og frisk hvidkål smager faktisk rigtig godt.

Frisk hvidkål er, foruden økonomi-venlig

  • godt for six-packen/vaskebrættet pga. højt indhold af kostfibre og lavt energiindhold
  • fyldt med c-vitaminer, der holder dig rask,
  • giver kalk til stærke tænder, negle og knogler
  • i sesong året rundt
  • miljø- og CO2-venlig spise
  • modvirker livsstilssygdomme som kræft, diabetes, hjerte-karsygdomme
  • og fordi den er så hjertevenlig, er den også god for potensen.

PS.Hvis du synes rå, snittet hvidkål begynder at smage bittert, kan du prøve at skylde bitterstofferne væk med vand.

5 minutters karrygul hvidkålssalat. Foto: Nina Hanslien

Opskrift på hvidkålssalat-der-inspirerede-mig-til-at-skrive-denne-blog med karrycreme:

1/4 hvidkål (eller 1/2 hvis det er et meget lille hoved)
1 æble
1 lille håndfuld rosiner
evt. frisk mynte, strimlet

Karrycreme:
5o g cashewnødder
1 spsk karry
1 tsk citronsaft
1 spsk balsamico el. æblecidereddike
vand
salt og peber

Sådan!:

Salat: Hvidkål og æble snittes fint (tager under 1 min. når man har en foodprocessor, der står parat)

Karrycreme: cashewnødder, karry, citronsaft, eddike og 1 spsk vand  blendes (med en stavblender). Tilsæt lid vand undervejs til perfekt cremet konsistens. Smag til med salt og peber.

Bland rosiner og kremen i salaten. Tilfør salaten en ekstra smagsdimension med frisk mynte.

Retten er modificeret lidt, efter en opskrift fra kogebog om raw food.

About Nina

Jeg skriver fuldstændig uperfekt om snarveje og vildfarelser til det gode liv. Uddannet cand.alt. i læring og forandringsprocesser og proffessionsbachelor i ernæring, sundhed og ekspert på mindre og mindre. Vis alle indlæg af Nina

Skriv et svar

