Når du har siddet læænge foran computeren…

…er det måske godt at bevæge sig lidt og løsne lidt op i nakke og skuldre?

Menneske er bare ikke skabt til at sidde stille foran en computer i lang tid. Hvis vi var det, så ville vi nok set helt anderledes ud – brug din fantasi: vi ville nok ikke haft nogle ben,og vi ville ikke have behøvet at kunne bevæge hoved særlig meget. Det er derfor ikke så underligt, at flere og flere af os får kroniske lidelser i ryg, nakke og skuldre – så meget som vi hænger foran computeren, typisk i de forkerte stillinger.

STOLEN med rygstøtte er faktisk den direkte årsag til, at vi har flere rygproblemer i det civiliserede samfund, i forhold til andre kulturer hvor man sidder mere på gulvet. Det er fordi vores rygmuskler svækkes, når vi ikke skal bruge så mange kræfter på at holde os oprejste.

Fysioterapeuter rapporterer at de er ved at modtage en helt ny patientgruppe, unge der får diskusprolaps i nakken som 20 årige ! Årsagen skyldes det øgede brug af computer og spil, og manglende fysisk aktivitet. Hvis du vil læse om hvordan det føles at have diskusprolaps i nakken, så læs her. Det lyder ikke særligt sjovt. Og det giver for øvrig god grund til at begrænse børnenes  NintendoDS-spilleri.

En lille her-og-nu øvelse der kan dæmpe dine egne symptomer…

Ret dig op i ryggen og:

1. Læg højre øret mod højre skulder, mærk strækket – hold den der i ca. 10 sekunder.
Gentag med venstre øret mod venstre skulder.

2. Drej hovedet til højre og prøv at kigge bag dig, så det samme til venstre – gentag nogle gange.

3. Løft hagen op mod loftet  og kig op, mærk strækket og hold i ca 10 sekunder.
træk hagen ned mod brystet og kig ned. Gentag dette nogle gange…

4. Rul med skuldrene 4 x den ene vej, 4 x den anden vej.

5. Løsne op og ryst skuldre og arme .

Tag en dyb vejrtrækning mens du hæver skuldrene op til ørerne,
når du puster ud, sænker du skuldrene og sukker højlydt “Aaaaaaaah…!”

About Nina

Jeg skriver fuldstændig uperfekt om snarveje og vildfarelser til det gode liv. Uddannet cand.alt. i læring og forandringsprocesser og proffessionsbachelor i ernæring, sundhed og ekspert på mindre og mindre. Vis alle indlæg af Nina

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: