Spis din råkostsalat med fingrene!

Der kan åbne sig nye åbenbaring i køkkenet, når man bare introducerer en ny råvare, et nyt krydderi, eller nyt køkkenudstyr til sit arsenal: En foodprocessor gør det enkelt at lave  fx råkostsalater af gulerødder, hvidkål, rødbeder m.m. Og en blender kan bruges til at kreere sunde dressinger med lækker konsistens.

En af mine sidste nyopdagelser er at rulle råkost sammen i noli-tang, såkaldte “noli-wraps”. Noli-tang er havets grøntsag og særlig rig på sunde næringsstoffer som kostfibre, A-, C- og E-vitaminer. Derudover er tang i en klasse for sig hvad angår livsnødvendige mineraler som calcium, magnesium, kalium og jod. Og så er de mest kræsne børn vilde med noli-tang! Så der er al grund til at inkludere tang i en sund kost.

Som nevnt kan man lave noli-wraps med råkost. Men i princippet kan man rulle i dem hvad som helst. Letdampede sildefiléter indrullet i nolitang, sammen med sojasovs og et drys sesamfrø, kan virkelig anbefales, og er værd at prøve hvis man i forvejen ikke er super begejstret for sild (!).

Det er ikke særligt svært at lave wraps og rulle med fingrene. Man kan fx gøre det på husholdningsfilm. Men hvis du bliver bidt af rullingen kan det betale sig at anskaffe en sushimåtte til ca. 25 kr i SuperBrugsen.

Noli-wraps

Noli-wraps af gulerødder og æbler med sesam-/ingefærdressing og kokos-/cashewnøddekrem

De sidste wraps jeg lavede var med revne gulerødder tilsat et revet æble og en improviseret sesam-/ingefærdressing. Og sammen med noget blendet kokos-cashewnødde-krem gik smagsoplevelsen op i en højere enhed!

Opskrift:

Som tilbehør eller som frokost til en person.

Råkost: 3-4 revne gulerødder, 1 revet æble

Dressing: 1 spsk sesamolie, 1 tsk miso, 2 tsk revet ingefær, lidt revet hvidløg (så meget som man tør!), 1 spsk revet rød løg, saft fra en lime, lidt vand. Piskes sammen, og blandes med gulerødderne og æblet. Evt. kan man dræne salaten lidt i en sigte, hvis der er meget væske.

Kokos-/cashewnøddekrem: ca 1/2 dl kokosnød eller kokosmel m/lidt vand, 1/2 dl cashewnødder, lidt vaniljepulver, blendes til kremet konsistens.

Underlaget bør være rent og tørt. Salaten kommes på den ene ende af en noli-tang, så den dækker ca. 1/3 af tangen. Et par spsk nøddekrem smøres på fyldet. Så begynder man at rulle fra den ende med fyldet, til der er ca. 1 cm der ikke er rullet på den modsatte ende. På denne flip kommer man lidt vand på til at lime rullen sammen. Viola!

Så kan man skære rullen op i mindre stykker med en fugtet kniv, afhængigt af hvor løst rullet den er. Desto mere væske der er i salaten og jo længer rullen bliver liggende , jo mere sej bliver tangen. Så efter min mening er de bedst ny-rullede. Vel bekommen!

About Nina

Jeg skriver fuldstændig uperfekt om snarveje og vildfarelser til det gode liv. Uddannet cand.alt. i læring og forandringsprocesser og proffessionsbachelor i ernæring, sundhed og ekspert på mindre og mindre. Vis alle indlæg af Nina

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: